Subiekt GT czy nexo? Porównanie i analiza różnic.

Subiekt, to jeden z najpopularniejszych systemów handlowo-magazynowych w Polsce. Dzięki bogatej funkcjonalności w przystępnej cenie jest często wybieranym programem przez przedsiębiorców. Duże zmiany w obowiązkach raportowania przez firmy względem urzędu skarbowego (np. JPK, czy KSeF) wymuszają niejednokrotnie zmianę starego, nierozwijanego już systemu sprzedażowego, na nowe oprogramowanie. Wielu przedsiębiorców mimo, że bezpośrednio nie korzysta z Subiekta GT, to słyszała o nim np. od zaprzyjaźnionych firm, czy od kolegów i koleżanek po fachu.

Jakiś czas temu pojawił się jego następca - Subiekt nexo. Ale z racji nadal dużej popularności Subiekta GT, często użytkownicy mają dylemat czy zdecydować się na starszego GT, czy wybrać nowsze nexo? Lub w przypadku obecnych użytkowników - czy zostać nadal na GT, czy lepiej przejść na nexo? Dlatego w niniejszym artykule przybliżymy nieco cechy obu systemów i przedstawimy najważniejsze różnice między tymi systemami, na które warto zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji.

facet zastanawiający się przed laptopem

Przedstawienie systemów

Subiekt GT, to system, który służy do obsługi sprzedaży i magazynów. Jego premiera odbyła się w 2003r. Mimo swojego wieku jest sprawdzonym i nadal bardzo popularnym programem sprzedażowo-magazynowym. Jednak często nie daje tyle możliwości co jego następca - nexo, który pojawił się w 2014r. W niewygórowanej cenie mamy solidny system na 3 stanowiska, z obsługą magazynu, rozrachunkami i zestawieniami.

Subiekt nexo - nowocześniejszy, napisany od zera system sprzedaży dla małych i średnich firm. Został wyposażony w bogatą funkcjonalność i możliwości, które przyspieszają i automatyzują pracę firmy. Część użytkowników GT myśli, że jest to odświeżony Subiekt GT, dlatego na pewno wszystko to co było w GT jest także dostępne w nexo, ale uwaga - nie jest do prawdą. Nexo napisane jest kompletnie od początku, w innej technologii, dlatego nie jest to tylko odświeżony GT. Owszem, logika działania, nazewnictwo jest często zbliżone, jednak nexo, to praktycznie całkiem inny system.

Wymagania sprzętowe

Jedną z pierwszych różnic na jaką należy zwrócić uwagę są wymagania sprzętowe. Na stronie producenta znajdziemy minimalne wymagania dotyczące sprzętu dla obu systemów:

Dla Subiekta GT:

  • Procesor: 1GHz lub lepszy
  • Pamięć RAM: 1 GB lub więcej
  • 1,5 GB wolnego miejsca na dysku twardym
  • System operacyjny: Windows 8, 8.1 i 10, Windows Server 2012/2012R2/2016/2019
  • System obsługi baz danych: Microsoft SQL Server 2008 R2/2012/2014/2016/2017/2019

Dla Subiekta nexo:

  • Procesor: Core2Duo (lub nowszym)/li>
  • Pamięć RAM: 4 GB lub więcej
  • 1,5 GB wolnego miejsca na dysku twardym
  • System operacyjny: Windows 8.1 i 10, Windows Server 2012/2012R2/2016/2019
  • System obsługi baz danych: Microsoft SQL Server 2012/2014/2016/2017/2019

W przypadku GT system nawet na starszym sprzęcie jest szybki i pozwala na efektywną pracę. Szybko i sprawnie obsługuje bardzo dużą ilość kartotek i dokumentów.

Za to nexo wymaga większych zasobów sprzętowych. W praktyce do swobodnego działania potrzebujemy jeszcze lepszego sprzętu niż podany jest w wymaganiach. Najlepiej jeśli jest to minimum: Intel Core i3, 8GB RAM i dysk SSD.

Dlatego jeśli mamy kilkadziesiąt tysięcy kartotek, warto się zastanowić nad pozostaniem przy subiekcie GT, ponieważ nexo ze względu na znacznie większą zasobożerność gorzej radzi sobie z bazami z dużą ilością asortymentu i dokumentów, co może mieć wpływ między innymi na czas wystawiania dokumentów, czy generowania zestawień.

Kolejną kwestią do przemyślenia w związku z wyborem/zmianą systemu jest to, że jeśli na przykład do tej pory pracowaliśmy na 5 stanowiskach z Subiektem GT, ale na przestarzałym sprzęcie i zastanawiamy się nad zmianą na nexo, to dodatkowo musimy się liczyć z inwestycją w wymianę sprzętu. A to wiąże się z kolejnymi tysiącami złotych.

Wygląd i obsługa

Subiekt nexo

Porównując wygląd obu systemów, nexo posiada nowoczesny, rozbudowany interfejs przez co praca z nim jest łatwa i intuicyjna. Interfejs daje też więcej możliwości i opcji.

Świetnym rozwiązaniem jest to, że klikając np. na wybrany towar w nexo nie musimy w niego wchodzić, aby zobaczyć dodatkowe informacje takie jak ceny, miary, stany, dostawy. Na dole wyświetlają się nam zakładki z tymi informacjami.

widok listy asortymentów w nexo

Kolejną możliwością jest zarządzanie widokami. W każdym module możemy definiować samodzielnie widoki i konfigurować je tak, aby ułatwiały nam codzienną pracę. Zatem możemy przygotować zakładkę np. z odpowiednim widokiem faktur, zamówień, czy określonych dokumentów i mieć do nich dostęp po jednym kliknięciu w odpowiednią zakładkę u góry.

widok listy dokumentów sprzedaży w nexo

Oprócz tego ważnym do odnotowania jest fakt, że w nexo możemy grupować dane na listach i to w sposób zagnieżdżony, czego w GT nie mamy.

Subiekt GT

Subiekt GT jest sprawdzonym systemem, który był ulepszany i dopracowywany przez wiele lat, jednak ze względów technologicznych nie posiada niektórych funkcji, które mamy dostępne w nexo.

Między innymi aby w GT zobaczyć informację na przykład o danym towarze lub dokumencie, musimy w niego kliknąć, w nexo natomiast nie trzeba tego robić, ponieważ informacje o towarze wyświetlają się nam na dole ekranu. Przykładowo jeśli szukamy jakiejś właściwości w innej zakładce niż podstawowe informacje i musimy przeklikać 10 produktów, to uzbiera nam się kilkadziesiąt dodatkowych kliknięć w GT.

Jednakże interfejs Subiekta GT często bywa doceniany przez użytkowników starszych systemów, np. pracujących jeszcze na systemach DOS, ponieważ jego wygląd jest dość prosty i przejrzysty. Natomiast nexo może być nieco przytłaczający ilością informacji. Ale to już muszą ocenić użytkownicy najlepiej widząc oba systemy na żywo.

widok okna towaru w subiekcie gt

W GT możemy wybierać kolumny na listach, filtrować listy, mamy formatowanie warunkowe, ale nie mamy grupowania danych na liście. Nie możemy również utworzyć własnych widoków w modułach.

Moduły, rozszerzenia, dodatki

Systemy InsERT cieszą się dużą popularnością, a wynika to między innymi z ogromnej ilości świetnych rozszerzeń i dodatków, które znacznie mogą rozbudować funkcjonalność systemu i często niedużym kosztem ogromnie zwiększyć efektywność pracy z programem.

Jeśli chodzi o moduły w nexo i GT, to nie zawsze znajdziemy to samo rozwiązanie dla obu programów. Subiekt GT i Subiekt nexo, to dwa różne systemy stworzone w innej technologii, dlatego przy wyborze nie możemy zakładać, że obecne moduły dla GT również są dostępne dla nexo, a nawet jeśli są, to że na pewno mają identyczną funkcjonalność.

Aby Subiekt GT mógł integrować się z zewnętrznym oprogramowaniem np. Importer faktur i zamówień z XML i Excel oraz korzystać z większych możliwości, które będą ułatwiały pracę w systemie, potrzebne jest wykupienie Sfery. Bez jej aktywowania moduły nie będą mogły podłączyć się do podmiotu Subiekta GT (przynajmniej te, które są bezpieczne dla bazy Subiekta).

Dodatkowo jeśli chcemy korzystać z zaawansowanych funkcjonalności w GT, które pozwolą nam rozbudować system sprzedaży musimy dokupić rozszerzenie np.:

  • niebieskiPLUS - z nim będziemy mogli m.in. prowadzić ewidencję kodów dostaw (czy też numery seryjne) oraz korzystać z zaawansowanych pól własnych, ale też zapisać dokumenty z odłożonym skutkiem magazynowym
  • zielonyPLUS - dzięki niemu mamy m.in. obsługę e-DD, możemy tworzyć bibliotekę dokumentów, czy powielać dokumenty (skopiować dokument, ale jako innego typu)
  • czerwonyPLUS, kóry umożliwia m.in. zbiorcze wysyłanie faktur e-mailem oraz posiada moduł homebanking do współpracy z systemami bankowości i automatycznego rozliczania przelewów (wczytywanie wyciągów bankowych i ich późniejsze rozliczanie)

A jak to wygląda w nexo? Licencyjnie jest to o wiele prostsze, bo mamy po prostu wersję PRO, która zawiera w sobie wszystkie dostępne rozszerzenia tego typu. Zatem jeśli potrzebujemy funkcjonalność np. Sfery i niebieskiegoPLUS, to być może nexo PRO wyjdzie nas po prostu taniej. Musimy też pamiętać, że gdy chcemy móc skorzystać z różnych modułów dodatkowych napisanych przez zewnętrznych producentów (czyli np. tych dostępnych na naszej stronie dodatki do nexo), to musimy mieć np. Subiekta nexo, ale właśnie w wersji PRO.

Jeśli jednak chodzi już o same moduły do nexo, to ich tworzenie jest dużo bardziej pracochłonne, dlatego z reguły są one droższe.

Cenniki

Kolejną różnicą są cenniki i możliwość ich konfiguracji. W nexo zostały znacząco rozbudowane, co daje wiele nowych możliwości w codziennej pracy.

W Subiekcie GT cenniki nie są zbytnio skomplikowane. Możemy dodać ich 10, a jeśli chodzi o konfigurację, to oprócz waluty u rodzaju kursu głównym parametrem wyliczającym cenę jest procent narzutu.

widok konfiguracji cennika w Subiekcie GT

Oprócz tego dla każdego z cenników możemy ustawić parametr, który sprawi, że cena z cennika będzie aktualizowana automatycznie na przy zmianie ceny kartotekowej lub będzie stała.

Natomiast jeśli chodzi o Subiekta nexo, to tutaj mamy nieporównywalnie więcej możliwości, w zasadzie można by napisać osobny artykuł wyjaśniający mechanizmy cenników w nexo. w dużym skrócie możemy w nexo określać cenę służącą do podstawy kalkulacji, koszt, ostateczną cenę sprzedaży, domyślny rabat oraz progi cenowe, które przy sprzedaży wybranego towaru powyżej wskazanej ilości będą nam dawały np. niższą cenę.

Dla przykładu: 1 butelka wody=1 zł/szt.; 2 butelki wody=0,95 zł/szt.; 6 butelek=0,80 zł/szt.

lista cenników w subiekcie nexo

w Subiekcie nexo mamy do wyboru dwa typy cenników: statyczny i dynamiczny. W cenniku statycznym cena, która jest w nim widoczna jest po prostu nanoszona na przygotowywany dokument. Przy wprowadzeniu nowych przyjęć nie jest automatycznie aktualizowany, musimy to zrobić samodzielnie.

operacja ręcznej aktualizacji cennika w nexo

Natomiast w cenniku dynamicznym przy wystawieniu dokumentu cena nie jest pobierana bezpośrednio z cennika, ale jest wyliczana na bieżąco z parametrów wybranego cennika, czyli np. z ostatniej ceny zakupu. Ceny widoczne w nexo z poziomu cennika są tylko poglądowe i mogą się różnić od cen jakie będą podczas wprowadzania asortymentu na dokument, bo dopiero wtedy nastąpi ich ostateczne wyliczenie.

Dla lepszego zrozumienia cenników dynamicznych przeanalizujmy przykład:
Kupiliśmy dwie książki o różnych wartościach, jedna za 40 zł, druga za 50 zł. Po przyjęciu na magazyn chcemy je sprzedać. Nie musimy ręcznie aktualizować cen przyjętego towaru, ponieważ korzystamy z cennika dynamicznego, który wyliczy ją za nas. Wystawiamy więc fakturę sprzedaży (z ustawionym cennikiem lub wybranym ręcznie), w którym wcześniej zostały ustawione parametry określające podstawę kalkulacji ceny. W tym wypadku ustawiono, że cena sprzedaży ma się przeliczać na podstawie: „ Ostatnia cena zakupu i rabatu”. Nadano również narzut w wysokości 30%. Na wystawionej fakturze sprzedaży ostateczna cena sprzedaży została automatycznie przeliczona z wybranego cennika.

widok faktury sprzedaży w subiekcie nexo z wyborem cennika

Możemy wykorzystać również cenniki dodatkowe, np. „Uzupełniający do cennika głównego”. Pozwala on m.in. na czasową lub stałą obniżkę cen na podstawie cen z cennika głównego dla wszystkich klientów. Kolejnym wariantem cennika dodatkowego jest ”Indywidualny dla klienta”, który pozwala na nadanie klientom lub grupie klientów cen indywidualnych w postaci rabatu procentowego lub ustalonej nowej ceny sprzedaży na wybrany asortyment. Dzięki cennikom dodatkowym mamy możliwość dostosowania się do indywidualnych potrzeb klienta i stworzenia odpowiedniej oferty.

Dostawcy i Producenci

Dotychczas w Subiekcie GT mieliśmy możliwość oznaczenia producenta, podstawowego dostawcę i nadania symbolu u dostawcy.

zakładka informacji o dostawcy i producencie w subiekcie gt

Przy większej ilości dostawców tego samego produktu w GT mamy ograniczone pole manewru, oczywiście można sobie radzić różnymi polami własnymi, ale i one nie do końca rozwiążą wszystkie kwestie.

zakładka informacji o dostawcach i producentach towaru w subiekcie nexo

W nexo za to mamy dużo więcej możliwości, ponieważ do towaru możemy przypisać wielu producentów, dostawców, dodatkowo dla każdego z nich możemy nadać inny symbol. Ale to nie wszystko, bo możemy też przypisywać uwagi dla każdego z nich, ustawić rabat, deklarowaną cenę, czy średni czas dostawy.

Przykład z wieloma dostawcami:
Chcemy kupić dany towar, który jest nam potrzebny w czasie do 5 dni. W Subiekcie nexo klikając na ten towar, a następnie w zakładkę „Dostawy”- możemy sprawdzić u którego dostawcy czy producenta dostaniemy towar najszybciej i w jakiej cenie. Wszystkie informację na temat dostaw danego towaru mamy w jednym miejscu. Dzięki temu jest szybciej i łatwiej zweryfikować potrzebne nam dane.

Mając uzupełnione różne symbole u dostawców możemy też łatwiej wczytywać faktury czy zamówienia do nexo, ponieważ np. w importerze dokumentu z excela możemy ustawić rozpoznawanie po symbolu u dowolnego dostawcy, tym samym np. na importowaną fakturę zakupu automatycznie wczytają się odpowiednie pozycje z Subiekta.

W Subiekcie GT, aby mieć informacje na temat czasu dostawy, ceny lub rabatu od każdego dostawcy czy producenta musielibyśmy się posiłkować utworzoną przez siebie np. tabelką z tymi danymi w Excel lub ewentualnie polami własnymi (których mamy jednak ograniczoną ilość).

Magazyny

Użytkownicy, którzy mają wiele magazynów z oddziałami w różnych lokalizacjach, docenią rozwiązania i możliwości jakie daje nexo.

W Subiekcie nexo możemy tworzyć wiele oddziałów np. Centrala, magazyn Łódź, oddział Wrocław, z ich adresami oraz przypisywać do nich osobne magazyny.

Dodatkowo w Subiekcie nexo przy wystawianiu dokumentu, mamy możliwość wydania towaru jednocześnie z kilku magazynów co ułatwia i przyspiesza nam pracę, ponieważ nie musimy robić przesunięcia MM, aby towary były na jednym magazynie.

kolumna z wyborem magazynu na wystawianym dokumencie w nexo

Subiekt GT oczywiście ma możliwość definiowania wielu magazynów, ale różnica polega na tym, że nie ma możliwości przyjęcia lub wydania z kilku magazynów jednocześnie. Dlatego musimy wejść w dany magazyn i wystawić dla każdego magazynu oddzielny dokument lub korzystać z przesunięć dokumentami MM, co oczywiście jest bardziej czasochłonne i może generować potencjalne błędy przy wprowadzaniu danych.

lista dostępnych magazynów w Subiekcie GT

Jeśli więc w codziennej pracy używamy jednocześnie kilku magazynów, to na pewno warto pochylić się nad tą funkcjonalnością dostępną w nexo.

Jednostki miar i kody kreskowe

Sprzedając towar o różnych jednostkach miary lub w różnych opakowaniach, to warto zapoznać się z możliwościami jakie dają nam oba systemy. Główną różnicą między GT, a nexo jest to, że kody kreskowe w Subiekcie nexo przypisywane są do jednostki miary.

Subiekcie GT mamy kody dodatkowe, które są dostępne dla całego towaru, ale nie wiemy czy np. kod dodatkowy dotyczy opakowania, palety, czy pojedynczej sztuki.

Natomiast w Subiekcie nexo przez to, że kody przypisane są do jednostki miary mamy więcej opcji. Możemy też przypisać im różne wymiary i precyzje do jednostek miary. Oczywiście w nexo możemy do jednej jednostki miary przypisać też kilka kodów, niekoniecznie musi to być osobna jednostka miary.

W nexo mając towar o różnych jednostkach (np. gwoździe), w łatwy sposób możemy sprzedawać towar na całe opakowania z przelicznikiem w kilogramach lub na gramy jako pojedyncze sztuki z różnymi kodami.

widok jednostek miar asortymentu w subiekcie nexo

Mamy również możliwość dodania masy, objętości i rozmiaru np. opakowania.

możliwość przypisania masy i wymiarów towaru w określonej jednostce miary

Subiekt GT niestety nie daje nam takich możliwości.

parametry jednostki miar towaru w subiekcie gt

Dla przykładu:
Sprzedajemy butelki z napojami w sztukach i na zgrzewki. Aby móc przy kasie sprzedawać cała zgrzewkę odczytując jej osobny kod kreskowy, który jest inny niż pojedynczej butelki, to w przypadku Subiekta GT musielibyśmy z butelek w sztukach zmontować całą zgrzewkę wody (np. 6 szt.) lub zeskanować kod z pojedynczej butelki i przemnożyć odpowiednią ilość razy. Jeśli chcemy ewidencjonować osobno ile sprzedaliśmy towaru w całych zgrzewkach, a ile pojedynczych butelek, to musielibyśmy dodatkowo wygenerować dokumenty RW i PW oraz przy tym utworzyć nową kartotekę reprezentującą zgrzewkę, co zabiera zdecydowanie więcej czasu. Natomiast w nexo możemy dodać jednostkę miary "zgrzewka", przypisać jej osobny kod kreskowy, możemy także podać osobne wymiary tej zgrzewki, a system od razu wczyta po zeskanowaniu cała zgrzewkę, albo pojedynczą butelkę. Nie trzeba wyjmować pojedynczych butelek, ponieważ możemy przypisać EAN do zgrzewki, osobno do butelki oraz osobno do palety.

Modele i produkty wariantowe

Dla użytkowników korzystających np. z rozmiarówek czy wielowariantowych produktów, świetnym rozwiązaniem ułatwiającym codzienną pracę będzie wygodny i przejrzysty mechanizm do generowania Modeli w Subiekcie nexo. Niewątpliwie jest on bardziej przewidziany pod tego typu wielowariantowy asortyment.

modele i produkty wariantowe w Subiekcie nexo

W GT co prawda również mamy Modele, ale trzeba przyznać, że ten mechanizm jest jednak mało intuicyjny. Nie mamy np. zakładki z widokiem wszystkich wariantów tego modelu, tak jak jest to w nexo. Musimy wejść w wybrany towar w zakładkę „Grupy”, na dole ekranu widzimy wybrany model. Tak samo jeśli chodzi o rozmiarówkę - musimy przypisać samodzielnie cechy do każdego modelu.

Dla porównania screen poniżej z Subiekta GT:

przypisanie modelu w Subiekcie GT

Wzorce wydruku

Subiekt GT ma możliwość modyfikacji wzorców wydruku w zakresie jaki daje nam wbudowany mechanizm w ten system. Nie jest to zbyt wygodne i rozbudowane rozwiązanie, ale pozwala na podstawowe modyfikacje. Natomiast jeśli chcemy utworzyć bardziej specjalistyczne wzorce wydruków serwisant będzie musiał skorzystać z zewnętrznego oprogramowania, a jest to Crystal Reports w wersji, która niestety jest już od lat niedostępna. Owszem, są na rynku dostępne gotowe wzorce dla Subiekta GT, które na pewno spełnią wiele wymagań. Znajdą się również serwisanci, którzy dedykowany wzorzec wykonają, ale trzeba się liczyć, że będzie ich co raz mniej i że może być trudno spełnić niektóre oczekiwania co do wyglądu takiego wzorca.

konfiguracja wzorca wydruku w subiekcie gt

Natomiast w nexo mamy nowy silnik wydruków od innego producenta (StimulSoft), mamy też nieco więcej parametrów przy modyfikowaniu istniejących wzorców wydruku. Oprócz tego dedykowane wzorce można tworzyć przy aktualnym narzędziu (wcześniej wspomniany StimulSoft), przez co nie powinno być problemu z zamówieniem dedykowanego wydruku dokumentu. Należy wspomnieć, że dedykowane wzorce wydruku w nexo można mieć tylko przy wersji PRO.

Zamienniki

Dużym ułatwieniem codziennej pracy z szeroką gamą produktów i dystrybutorów może być ewidencjonowanie zamienników. W Subiekcie nexo mamy taką możliwość, dzięki czemu z poziomu asortymentu w łatwy sposób znajdziemy zamiennik danego produktu.

W sytuacji kiedy nie ma na magazynie wybranego towaru, możemy zaproponować zamiennik. Ewentualnie możemy szybko sprawdzić jego cenę, producenta, czy stan magazynowy. Jest to dużym plusem dla klientów, dla których na przykład cena towaru głównego jest za wysoka lub potrzebują go na już, bo mamy te informacje od razu w odpowiedniej zakładce.

widok listy zamienników w Subiekcie nexo PRO

W Subiekcie GT niestety nie mamy typowej opcji zamienników. Oczywiście możemy znów radzić sobie np. polami własnymi, ale to już nie jest najwygodniejszy mechanizm. Należy też zaznaczyć, że opcja zamienników w Subiekcie nexo dostępna jest tylko w wersji PRO.

Akcyza

Jeżeli chodzi o sprzedać wyrobów objętych akcyzą, (czyli chociażby sprzedaż węgla) w zasadzie odpowiedź jest jedna - pozostaje nam tylko Subiekt GT, ponieważ nexo nie obsługuje sprzedaży akcyzowej.

Subiekt GT natomiast umożliwia naliczanie i rozliczanie podatku akcyzowego od węgla i innych materiałów opałowych.

ustawienie akcyzy na towar w Subiekcie GT

Stabilność i błędy

Z racji tego, że Subiekt GT, to system będący na rynku od wielu lat i używany przez ogromną ilość użytkowników jest bardzo stabilnym rozwiązaniem. Jeżeli tylko nie korzystamy z różnego rodzaju rozwiązań, które bezpośrednio działają na bazie danych Subiekta GT, tylko wykorzystują do tego Sferę, to mamy naprawdę bezproblemowy system, który obsłuży ogromną ilość danych.

Jak wygląda sprawa stabilności nexo? Trzeba przyznać, że na początku nexo sprawiało sporo problemu i otrzymało bardzo złą reputację, szczególnie wśród wdrożeniowców i partnerów firmy InsERT. Jednakże od czasu premiery minęło naprawdę sporo czasu, producent podjął duży wysiłek dla poprawny stabilności i wydajności systemu nexo. Wiadomym jest fakty, że na tyle zaawansowane systemy przy swoich początkach mają często problemy z działaniem i wydajnością, ale raczej ten etap jest już za nexo.

Owszem, zdarzają się nadal błędy i różne problemy, ale trzeba pamiętać, że nexo jest o wiele bardziej rozbudowanym systemem, więc siłą rzeczy jest przy nim znacznie więcej zależności. Czy zatem nexo jest gotowy do stabilnej pracy w przedsiębiorstwie? Naszym zdaniem - już tak. Obecna niechęć do nexo wśród firm wdrożeniowych i użytkowników GT wynika raczej z przyzwyczajeń do GT, z trudnu jaki trzeba włożyć w naukę jednak innego systemu, który ma bardziej złożoną funkcjonalność i zmiany przyzwyczajeń.

Podsumowanie

Podsumowanie będzie dość trywialne - zarówno Subiekt GT jak i Subiekt nexo mają swoje wady i zalety. Wybór zależy od specyfiki pracy danego przedsiębiorstwa, potrzebnych funkcji, ale też i posiadanego sprzętu lub możliwości finansowych jego wymiany. Warto przeliczyć, czy przy większych wymaganiach co do funkcjonalności nie opłaci się nam od razu kupić Subiekta nexo PRO, który posiada w sobie dawną Sferę i plusy (niebieski/zielony/czerwony).

Jeśli sprzedajmy np. odzież - na pewno docenimy łatwość zarządzania wariantami w nexo, ale jeżeli prowadzimy skład węgla - tylko Subiekt GT obsłuży nam formalności podatkowe i wymogi prawne.

Jeżeli nie czują się Państwo na siłach co do wyboru odpowiedniego systemu - można zlecić audyt i analizę przedwdrożeniową. Wtedy specjalista dobierze najbardziej optymalne rozwiązanie odpowiadające potrzebom Państwa przedsiębiorstwa.

zdjęcie współpracy biznesowej

Porównanie najważniejszych właściwości

Właściwość GT nexo
Rok wydania 2003 2014
Pierwsza licencja na 3 stanowiska na 1 lub 3 stanowiska
Możliwość uruchamiania rozszerzeń Sfera wersja PRO
Kody dostaw/numery seryjne niebieskiPLUS wersja PRO
Odłożone skutki magazynowe niebieskiPLUS wersja PRO
Biblioteka dokumentów zielonyPLUS wersja PRO
Zbiorcze wysyłanie faktur e-mailem czerwonyPLUS lub użycie modułu zewnętrznego wersja PRO
Interfejs Prosty i czytelny, ale z mniejszymi możliwościami konfiguracji Nowocześniejszy, z większą ilością wyświetlanych danych jednocześnie
Wydajność bardzo szybki, nawet z dużą ilością kartotek i dokumentów ze względu na większe wymagania sprzętowe zdecydowanie gorzej radzi sobie z bardzo dużą ilością asortymentu i dokumentów
Moduły dodatkowe duża ilość gotowych rozwiązań na rynku mniejsza ilość dodatków m.in. ze względu na wyższy stopień trudności ich realizacji
Informacje o dostawcach Możliwość oznaczenia:
  • producenta
  • podstawowego dostawcy
  • symbolu u dostawcy
Możliwość oznaczenia:
  • wielu producentów
  • wielu dostawców
  • symbolu u każdego dostawcy/producenta
  • przypisywania rabatu i deklarowanej ceny u każdego z nich
  • przypisywania średniego czas dostawy u danego producenta/dostawcy
Cenniki
  • podstawowa funkcjonalność (ustawienie narzutu od ceny kartotekowej)
  • automatyczne przeliczanie po zmianie ceny kartotekowej
  • możliwość określania w nich ceny, kosztu, domyślnego rabatu, sposoby wyliczania ceny (nie tylko wg narzutu)
  • progi cenowe w cennikach dodatkowych
  • typy cennika: dynamiczny i statyczny
  • automatyczne zaokrąglanie cen (przydatne dla e-commerce)
Magazyny
  • obsługa wielu magazynów
  • obsługa wielu magazynów
  • obsługa oddziałów i przypisywanie do nich magazynów
  • wydawanie towaru z kilku magazynów na jednym dokumencie
Jednostki miary
  • obsługa dodatkowych jednostek wraz z przelicznikami
  • obsługa dodatkowych jednostek wraz z przelicznikami
  • możliwość przypisywania wymiarów, masy i objętości do każdej z jednostek dodatkowych
  • możliwość określenia precyzji jednostki
Kody kreskowe Obsługa dodatkowych kodów kreskowych Bardziej zaawansowana obsługa dodatkowych kodów kreskowych:
  • możliwość przypisywania kodów do jednostki miary asortymentu
  • możliwość przypisywania wielu kodów dodatkowych do jednej jednostki miary
Produkty wielowariantowe (Modele)
  • mało intuicyjny mechanizm
  • brak widoku modeli wraz z ich wariantami
  • wygodny mechanizm obsługi modeli i ich właściwości
  • automatyczne generowanie wariantów
  • automatyczne generowanie nazwa i opisów wariantów
  • wygodny widok modeli wraz z jego wariantami
Wzorce wydruku
  • możliwość podstawowej konfiguracji we własnym zakresie
  • ograniczone możliwości stworzenia dedykowanego wzorca ze względu na przestarzałe narzędzie do ich tworzenia (Crystal Reports w wersji 8)
  • możliwość podstawowej konfiguracji we własnym zakresie
  • możliwość zlecenia dedykowanych wzorców serwisantowi InsERT lub stworzenia go we własnym zakresie (dla zaawansowanych)
Zamienniki nie obsługuje obsługuje
Akcyza obsługuje nie obsługuje
Stabilność
(subiektywna ocena)
10/10 7/10